Vul een zoekwoord in

Hulp van STERKR, goed geregeld

Als je hulp krijgt van STERKR, dan wil je zo weinig mogelijk gedoe daaromheen. We hebben informatie rond wachtlijsten en vergoeding voor je op een rij gezet. Zo kun jij je helemaal op jezelf en je herstel richten.

Waar kan ik terecht voor hulp?

Bij een vermoeden van lichte tot matige psychische problemen kan de huisarts jou of je kind doorverwijzen naar een ggz-instelling zoals STERKR. Tijdens een intakegesprek bespreken we de mogelijkheden voor behandeling of begeleiding. Je kunt meestal snel terecht.

Wordt de hulp van STERKR vergoed?

Als je STERKR inschakelt voor hulp, dan gaat de vergoeding via de gemeente. Heb je vragen hierover? Dan helpen we je graag verder.

Heb je een vraag?

We krijgen dagelijks heel veel vragen van kinderen en hun ouders. De meest gestelde vragen hebben we hieronder overzichtelijk op een rij gezet. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op. We staan je graag te woord.

Ervaringen van betrokkenen

Jemila was altijd druk

Jemila (10) was altijd al een enorme spring-in-het-veld. Vroeger vond iedereen dat schattig, zo veel energie. Totdat de problemen ontstonden. Slecht luisteren, steeds vaker kleine ruzietjes. Op de basisschool kreeg ze snel conflicten. Ze kwam bij STERKR om weer 'blij te worden'.

meer ervaringen...

Veelgestelde vragen

  • Krijgen mijn ouders te horen welke dingen ik bespreek met mijn behandelaar?

    Iedere behandelaar bij STERKR heeft een geheimhoudingsplicht. Hij of zij mag niet doorvertellen wat jij in vertrouwen hebt verteld.  Het kan zijn dat je behandelaar het verstandig vindt om bepaalde zaken te bespreken met anderen, omdat dit jou kan helpen bij je herstel. Dat moet hij of zij dan altijd met jou bespreken. In een aantal gevallen geldt de geheimhoudingsplicht niet. Bijvoorbeeld als er zorgen zijn over je veiligheid.

  • Ik wil met jullie in contact komen, maar ik wil liever niet bellen. Kan dat?

    We snappen dat het soms niet fijn is om te bellen. Daarom hebben we een chatfunctie op onze website. Hier kun je terecht met praktische vragen rondom ons aanbod, je aanmelding en onze locaties. We helpen je graag verder.

  • Ik ben te zwaar, maar het lukt me niet om af te vallen. Kunnen jullie mij helpen?

    Bij STERKR hebben we een speciaal programma voor jongeren met overgewicht: Gezondr, Fittr, Sterkr. Hierin ga je samen met een diëtist, fysiotherapeut en psycholoog werken aan een gezond gewicht en een positief beeld van jezelf.

  • Ik ben een gescheiden ouder en wil hulp voor mijn kind. Wat heeft STERKR nodig?

    Bij kinderen jonger dan 12 jaar hebben we volgens de wet de handtekening nodig van de gezaghebbende ouder(s). Dat geldt ook voor gescheiden ouders. Is er sprake van eenhoofdig gezag, dan moet je dit als ouder aantonen via een (gratis) uittreksel uit het gezagsregister.

  • Heb ik als ouder recht op informatie over de behandeling van mijn kind?

    Dat hangt af van de leeftijd van je kind.

    Is je kind jonger dan 12, dan moeten de ouders toestemming geven voor de behandeling. Jullie hebben dan ook recht op volledige informatie. Je kind krijgt ook informatie over de behandeling. We leggen dingen zo goed en helder mogelijk uit, zodat je zoon of dochter het begrijpt. 

    Kinderen tussen de 12 en 15 moeten toestemming geven voor een behandeling. Zij hebben net als de ouders zelfstandig informatierecht. In de praktijk is het meestal zo dat de behandelaar met je kind afspreekt welke informatie met de ouders gedeeld wordt. Het kan zijn dat je kind aangeeft dat jullie als ouders sommige dingen niet mogen weten. Dat recht heeft je zoon of dochter.

    Jongeren vanaf 16 jaar kunnen zichzelf aanmelden en hebben zelfstandig informatierecht. Jullie als ouders worden alleen geïnformeerd als het kind daarmee instemt.

bekijk alle vragen